Jednoduchý příklad - míč

21. září 2008 v 14:12 | ASC |  Game Maker
Jednoduchý příklad - míč
Takže, potřebujeme dva objekts(objekty): míč a zeď. Potřebujeme také dva Sprity(Obrázky): jeden pro objekt zeď a jeden pro objekt míč. Pokud hráč klepne na míč přehraje se nějaký Sound(zvuk), aby bylo poznat zda se opravdu strefil. Budeme potřebovat room (místnost), v které se bude hra konat . (Jestliže nechcete dělat hru sami podle návodu, můžete si ji stáhnut již hotovou a učit se rovnou z ní - Míč.zip)
Jako první uděláme sprite(obrázek). Z Add menu vyberte Add Sprite(obrázek 1.) (můžete také užít vhodné tlačítko na hlavním panelu) . Otevře se formulář . V poli name bude "Zeď "(2.), tedy jméno obrázku. Klepněte na Load Sprite(3.) a vyberte vhodný obrázek. To je všechno, můžete zavřít formulář(4.). Stejným postupem vytvořte Sprite(obrázek) míče.
Jako další vytvoříme zvuk. Z Add menu vybereme Add Sound(zvuk)(1.) . Otevře se jiný formulář než předtím. Zvuk pojmenujeme(2.) a načteme ho z externího souboru (Load Sound)(3.). Vybereme něco vhodného a zkontrolujeme zda se při stlačení tlačítka opravdu přehraje(4.). Jestliže jste spokojení, zavřete formulář.
Dalším krokem bude vytvořit dva předměty. Jako první uděláme objekt zeď . Z Add menu vyberte Add Object(objekt)(1.).Formulář se bude zdát trochu složitější než předtím. V levo jsou souhrnné informace o objektu. Dáme objektu vhodné jméno(2.) a kapku dole je menu(zobrazí se po kliknutí n ikonku), z kterého vybereme náležící sprite (obrázek) zdi(3.). Protože je zeď pevná(nepropustná) musíme zaškrtnout kolonku Solid(pevný)(4.). To pro tuto chvíli stačí.
Znovu vytvořte nový předmět, jménem míč(1.), a dáme mu sprite(obrázek) míče(2.). Nezaškrtněte kolonku Solid(pevný). Pro míč musíme definovat nějaké chování. Ve středu vidíte prázdný seznam událostí. Dole je tlačítko Add Event(přidat událost)(3.). Stiskněte ho a uvidíte všechny možné události. Klepněte na Create(4.)(událost při vytvoření objektu - objekt se vytvoří vždy při startu hry). Nyní se přidá na seznam událostí. Na pravo vidíte všechny možné Actions (akce), které se aktivují, pokud nastane jim určená událost(v našem případě vytvoření objektu). Ze skupiny Move(pohyb) přetáhněte akci s 8 červenými šipkami do seznamu akcí uprostřed(5.). Tato akce dá předmětu pohyb v konkrétním směru. Jakmile vložíte akci do seznamu akcí otevře se DIALOG v kterém můžete zvolit směr a rychlost pohybu. Vyberte všech 8 šipek pro náhodný směr(6.). Speed(rychlost) nastavte na 8(7.). Nyní ukončete DIALOG. Tak, míč se bude pohybovat, je hotov.
Za druhé musíme nastavit chování míče při nárazu do zdi. Chceme aby se míč odrážel. Znovu přidáme Add Event(přidat událost)(1.). Zvolíme událost collision(srážka) a zvolíme objekt Zeď(2.). Pro tuto událost potřebujeme bounce aganist objects (činnost při, které se objekty od sebe odrazí) (3.). (Jestli umíte anglicky nebo máte naši češtinu (sekce download) můžete vidět co každá činnost dělá pokaždé, když nad ní podržíte myš)
Nakonec potřebujeme nastavit událost, když hráč klikne na míč levým tlačítkem . Přidáme odpovídající událost(AddEvent)(1.) Mouse - Left Button(2.) . Po této události se odehraje několik akcí: zaprvé se přehraje zvuk( play a sound) (naleznete ho ve skupině akcí MAIN1)(3.), přičtení score (v skupině score (Set the score - nastavit score) )(3.) a ještě nastavení pohybu do nového směru(3.). (Stejnou cestou jako v události Create). Pro zvukovou činnost, vyberte správný zvuk. Pro přičtení score, nastavte činnost New score na 1 a zaškrtněte relative . To znamená že se přičte 1 bod k stávajícímu score. (Jestliže chcete změnit nastavení akce, tak na ni dvakrát klikněte.)
Naše předměty jsou připraveny. Už jen musíme vytvořit nějakou místnost, kde se bude hra odehrávat. Klepněte tedy na Add menu a vyberte Add Room(místnost). Vpravo vidíte prázdnou místnost(prostor s mřížkou). V levo najdete záložky s nastavením pro pozadí (backgrounds), dále pro globální nastavení (setings), kde se dá nastavit výška (height) a šířka (width) místnosti, a jednu záložku, z které můžete do místnost přidávat objekty. Dole vyberte z menu (zobrazí se při klepnutí na ikonku) objekt Zeď.(2.) .A Kliknutím tento objekt umístíte do místnosti. Odstranit ho můžete pravým kliknutím myši. Pomocí Zdi vytvořte pěknou hranici okolo místnosti.(3.) Nakonec umístěte 1 nebo 2 objekty míč do místnosti.(4.) Naše hra je připravená.
Je čas pro zkoušku hry. Klepněte na tlačítko Run (to zelené v hlavní liště) (1.). Jestliže jste neudělali žádnou chybu míč se začne pohybovat. Pokuste se kliknout na míč myší a uvidíte co se stane. Hru zastavíte stlačením klávesy <Esc>. Teď můžete hru dále vylepšovat.
Blahopřejeme. Udělali jste první malou hru.
Pokud si s něčím nevíte rady, neváhejte a zaregistrujte se na naše FÓRUM, kde vám v poradně jistě někdo poradí!
Takže pokud jste trošku pochopili Game Maker a chtěli by jste vytvářet další hry, doporučuji si v sekci TUTORIÁLY stáhnout již pokročilejší tutoriál na výrobu tzv. Plošinovek.
Dále jsou v návodu podrobně popsány všechny funkce Game Makeru. Jako je vytváření spritů, zvuků, místností, dále je zde také seznam a popis událostí a akcí a další věci, které vám pomohou se začátky v Game Makeru.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama